Didier [Gerperga] Lombarydzka (zmarła w 776 roku)

Córka Dezyderiusza, króla Longobardów (Italii) i Ansy.

Poślubiła przypuszczalnie w 769 lub 770 roku (oddalona między 770 a początkiem 771 roku) Karola I "Świętego, Wielkiego, Błogosławionego" Pépinnide-Caroling (urodzony w Ingelheim, 2 kwietnia 742, 747 lub 748 roku, zmarł w Akwizgranie, 28 stycznia 814 roku), króla Akwitanii, Neustrii, Turyngii i południowej Austrazji, króla Zachodnich Franków, króla Longobardów, świętego cesarza rzymskiego.

Mogła ona być córką króla Longobardów Dezyderiusza i siostrą Gerpergi, żony Karlomana I, jednak taka wersja filiacji żony Karlomana opiera się na skojarzeniu, być może błędnym, dwóch wzmianek rocznikarskich z XII wieku.

Desiderata była jedną z czterech córek Dezyderiusza, króla Lombardów i jego żony Ansy, królowej Lombardii.

W 768 roku poślubiła Karola "Wielkiego" związek ten miał na celu stworzenie sojuszu dwóch wrogich do tej pory królestw. Została odprawiona między 770 a początkiem kolejnego roku i odesłana do ojca. Po tym czasie niknie ze źródeł.

Dezyderata była drugą żoną Karola "Wielkiego", choć istnieją pewne pytania dotyczące charakteru związku Karola "Wielkiego" z Himiltrude, jego pierwszą żoną. Historyk karoliński Janet Nelson twierdzi, że małżeństwo i związany z nim sojusz z Lombardią były skierowane przeciwko Karlomanowi, w wyniku czego brat Karola "Wielkiego" przejął pełnię władzy w Królestwie. Małżeństwo spotkało się z sprzeciwem papieża Stefana III, który latem 770 roku napisał list do Karola "Wielkiego" i Karlomana, wyrażając swoje niezadowolenie z powodu potencjalnej unii między braćmi "najbardziej znaną dynastią Franków a tym cuchnącym potomstwem Lombardów, którzy spowodował zarazę w kraju". Nie ma wzmianki o tym małżeństwie w królewskich annałach frankońskich, ani w poprawionej wersji, jednak jest on krótko wspomniany w rozdziale XVIII biografii Einharda "Życie Karola Wielkiego", kiedy stwierdza, że "za namowę swojej matki ożenił się z córką Desideriusa".

Jest ona czasami znana pod imieniem Dezyderaty (Désirée de Lombardie). Wiąże się to z pomyłką edycyjną w XIX wieku, ostatnio sprostowaną przez Archibalda C. Murraya i Waltera A. Goffarta.

Chociaż jest powszechnie nazywana imieniem Desiderata, wokół jej imienia toczy się debata. Jedna teoria świadcząca o jej istnieniu wywodzi się z błędu redakcyjnego w XIX-wiecznej kopii "Monumenta Germaniae Historica", w której jest pisana wielką literą "D" w desideratam filiam (łac. "Pożądana córka"). Janet Nelson twierdzi, że o wiele bardziej prawdopodobne jest, że Desiderata nazywa się "Gerperga". Nelson podaje wiele powodów, dla których tak jest, po pierwsze, imię to pasuje do imion innych córek Desideriusa, które kończą się przyrostkiem "perga". Po drugie, żona Karlomana nazywała się Gerberga, a to, jak uważa Nelson, wyjaśnia, dlaczego kiedy Gerberga uciekła do Desideriusa po śmierci Karlomana, Annals of Lobbes wierzyli, że ucieka do ojca, z powodu zamieszania na temat podobieństw ich nazwisk. Ponadto w liście papieża Stefana III do Karola "Wielkiego" i Karlomana nie jest pewny, który brat poślubi Gerpergę, Nelson twierdzi, że zamieszanie jest również spowodowane podobieństwem imion córki Desideriusa i żony Karlomana.


Żródła:

Desiderata of the Lombards w "Wikipedia" tłumaczenie: Bogdan Pietrzyk


Gerperga w "Wikipedia"


"KAROLINGOWIE IX-X w."- autor: Przemysław Jaworski - 2018

20-09-2020

11-06-2020